Κομποσκοίνι: Η αξία του στη ζωή του Χριστιανού
Τα κομποσκοίνια δεν είναι βραχιόλια, δεν είναι κοσμήματα …κοσμικά στο χέρι του καθενός. Είναι σύμβολα ευλογίας από το Άγιον Όρος, μια δυνατή ευλογία από έναν Άγιο τόπο. Κομποσκοίνι λοιπόν είναι ένα σχοινί συνήθως, από μαύρο μάλλινο ή μεταξένιο νήμα, πλεγμένο σε κόμπους. Πρόκειται για ένα βοήθημα προσευχής και όχι για ένα αξεσουάρ στο χέρι μας.
Η λειτουργία τους είναι απλή: Σε κάθε κόμπο επικαλούμαστε το όνομα του Κυρίου Ιησού Χριστού, λέγοντας τη σύντομη προσευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με τον αμαρτωλό». Για τα κομποσκοίνια, αναφέρεται η ιστορία ενός μοναχού που σκέφθηκε να κάνει απλούς κόμπους σε ένα σκοινί και να το χρησιμοποιεί στον καθημερινό «κανόνα» της προσευχής του.
Τα είδη των κομποσκοινιών
Υπάρχουν πολλά είδη κομποσκοινιών. Μερικά είναι πλεγμένα με μαλλί ή μετάξι. Άλλα είναι κατασκευασμένα με χάνδρες, ξύλο, δέρμα, πέτρα ή με τον καρπό ενός φυτού που λέγεται «δάκρυ της Παναγίας».
Ο ιερός σκοπός τους
Με τη συνήθεια, την διαρκή επαγρύπνηση και την αδιάλειπτη προσευχή γινόμαστε δύσκολος στόχος του πονηρού. Μαζί με αυτά, η καλλιέργεια της αγάπης, της ευσπλαχνίας, της πίστης, της συμπόνοιας, της κατάνυξης, της αυτοκατηγορίας, της ελπίδας στον Θεό, της ευλάβειας, της τακτικής εξομολόγησης και Θείας Κοινωνίας και της προσευχής μπροστά σε Άγιες Εικόνες, ο Ορθόδοξος Χριστιανός αποκτά ένα γερό οπλοστάσιο και καθιστά τον εαυτό του θωρακισμένο με την χάρη του Θεού και σχεδόν απρόσβλητο από τα θανατηφόρα βέλη του διαβόλου. Ο Κύριος είπε: «Άνευ εμού ου δύνασθε ποιείν ουδέν». Γι᾿ αυτό «γνωρίζοντας την ασθένειά σου ταπεινώσου, και έχε εις τον Θεό την ελπίδα σου ίνα μη καταισχυνθής και δόξαζε κατά πάντα τω Πατρί και τω Υιώ και τω Αγίω Πνεύματι νυν και αεί και εις τους αιώνας. Αμήν».
Για πολλούς, όχι μόνο μοναχούς και κληρικούς, αλλά και λαϊκούς της Ορθόδοξης Χριστιανικής Θρησκείας, το κομποσκοίνι είναι ένας τρόπος που μπορεί να αντικαταστήσει τους άλλους τρόπους προσευχής.
Tο κομποσκοίνι αποτελεί υπενθύμιση της υποχρέωσης των μοναχών να προσεύχονται χωρίς διακοπή, σύμφωνα με την εντολή του Απόστολου Παύλου: «αδιαλείπτως προσεύχεσθε». Ο κύριος σκοπός του κομποσκοινιού είναι να μας βοηθά κατά την προσευχή μας προς τον Θεό και τους Αγίους Του.
Σε κάθε κόμπο επικαλούμαστε το όνομα του Κυρίου Ιησού λέγοντας τη σύντομη ευχή «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησόν με» η απλώς « Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με». Αρχίζουμε με το: Δι᾿ ευχών των αγίων πατέρων ημών, Κύριε Ιησού Χριστέ, ο Θεός ημών, ελέησον ημάς. Αμήν. Δόξα σοι ο Θεός, Βασιλεύ ουράνιε, Τρισάγιον, Παναγία Τριάς, Πάτερ ημών. Τον Ν´ ψαλμόν. Μια σύντομη αυτοσχέδια προσευχή μια φορά την ημέρα με σύντομη δοξολογία, ευχαριστία, εξομολόγηση, αίτηση αφέσεως των αμαρτιών σου, ενισχύσεώς σου και των εν Χριστώ αδελφών σου στον αγώνα τον καλό και προσευχή με κομποσκοίνι όπως παρακάτω:
⦿ Ο Εσπερινός με κομποσκοίνι ή με το ρολόι χωρίς κομποσκοίνι (κομποσκοίνι των 300 κόμπων = τριακοσάρι, κομποσκοίνι των 100 κόμπων = εκαστοστάρι).
Τρία τριακοσάρια του Χριστού ή 15 λεπτά με το ρολόι.
Ένα τριακοσάρικο της Παναγίας ή 5 λεπτά με το ρολόι.
Ένα εκατοστάρι του Αγίου της ημέρας ή 5 λεπτά με το ρολόι.
Ένα εκατοστάρι του Αγίου της Ενορίας ή 2 λεπτά με το ρολόι.
Ένα εκατοστάρι του Αγίου της εβδομάδος ή 2 λεπτά με το ρολόι.
⦿ Όρθρος, εννέα τριακοσάρικα του Χριστού η μια ώρα με το ρολόι, τρία τρακοσάρικα της Παναγίας η 15 λεπτά με το ρολόι. Από ένα εκατοστάρι του Αγίου της ημέρας, της ενορίας και της εβδομάδας ως στον εσπερινό, η από δυο λεπτά, και επιπλέον ένα τρακοσάρι των Αγίων Πάντων ή 5 λεπτά με το ρολόι.
⦿ Θεία Μετάληψις, τέσσερα τριακοσάρικα του Χριστού η 15 λεπτά. Ένα τρακοσάρικο της Παναγίας ή 5 λεπτά.
⦿ Παράκλησις στον Χριστό, την Παναγία η σε Άγιο. Δυο τρακοσάρικα η δέκα λεπτά.
⦿ Ώρες 1η, 3η, 6η και 9η, έξι τριακοσάρικα του Χριστού ή 30’, δυο τρακοσάρικα της Παναγίας ή 10 λεπτά.
Στα κομποσκοίνια:
Τού Χριστού λέμε: Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με.
Της Παναγίας λέμε: Υπεραγία Θεοτόκε, σώσον με.
Τού Αγίου της ημέρας: Άγιε… πρέσβευε υπέρ εμού.
Τού Αγίου της ενορίας: Άγιε… πρέσβευε υπέρ εμού.
Τού Αγίου της εβδομάδος: Άγιε… πρέσβευε υπέρ εμού.
Δευτέρα: Άγιοι Αρχάγγελοι, πρεσβεύσατε υπέρ εμού.
Τρίτη: Βαπτιστά του Χριστού, πρέσβευε υπέρ εμού.
Τετάρτη και Παρασκευή: Σταυρέ του Χριστού, σώσον με τη δυνάμει σου.
Πέμπτη: Άγιοι Απόστολοι, πρεσβεύσατε υπέρ εμού και, Άγιε Νικόλαε, πρέσβευε υπέρ εμού.
Σάββατο: Άγιοι Πάντες, πρεσβεύσατε υπέρ εμού.
Κυριακή: Παναγία Τριάς (ο Θεός), ελέησόν με.
Για τον Άγγελο Φύλακα: Άγιε Άγγελέ μου, φύλαξέ με.
Η Νοερή προσευχή
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Σιναίτης δίδαξε την εργασία της Νοερής προσευχής όχι μόνο στους Μοναχούς του Αγίου Όρους, αλλά ξεκινώντας από το Άγιον Όρος πήγε διδάσκοντας τη Νοερά προσευχή μέχρι τη Βλαχία, δηλαδή τη σημερινή Ρουμανία.
Επίσης ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς όχι μόνο σε πολλές ομιλίες του παρακινούσε όλους τους χριστιανούς να προσεύχονται νοερά και με την καρδιά τους, αλλά και λόγον ολόκληρο έστειλε στους Ιωάννην και Θεόδωρο τους φιλοσόφους, που βρίσκονταν στον κόσμο, στον οποίο λόγο αποκάλυψε σ᾿ αυτούς όλα τα μυστήρια της Νοερής προσευχής.
Ο Άγιος Διάδοχος λέει ότι ο σατανάς δε θέλει ποτέ να μάθουν οι Χριστιανοί και να πιστεύουν ότι αυτός βρίσκεται στην καρδιά και από εκεί τους πολεμάει, αλλά θέλει να νομίζουν ότι τους πολεμάει εξωτερικά. Κατόπιν τούτου οι περισσότεροι Χριστιανοί και ιδιαίτερα οι λογιώτατοι πολλές φορές πιστεύουν ότι οι λογισμοί έρχονται σ᾿ αυτούς όχι εσωτερικά, δηλαδή από την καρδιά, αλλά από τη λογική τους, δηλαδή τις σκέψεις τους και τούτο, για να μη μάθουν να πολεμούν το σατανά με την καρδιακή μνήμη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, δηλαδή με τη Νοερή και καρδιακή προσευχή!.. «Τω δε Βασιλεί των αιώνων, αφθάρτω, αοράτω, μόνω σοφώ Θεώ, τιμή και δόξα εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν».
Πηγή φωτογραφίας: https://asceticexperience.com