Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι οι μοναχοί, τόσο οι γέροντες αλλά και οι νεότεροι, ζουν πολύ και καλά. Χωρίς σημαντικά προβλήματα Υγείας. Μάλιστα η μοναστηριακή διατροφή δεν είναι μόνο αυτό που αποκαλούμε Μεσογειακή Δίαιτα. Είναι κάτι πολύ περισσότερο.

Ο βασικός λόγος για τον οποίο οι μοναχοί διατηρούνται υγιείς, πέρα από την πνευματικότητά τους και την ησυχία που τους παρέχει η μοναστική ζωή και η διαρκής επαφή με τον Θεό, είναι ότι τρώνε ακόμη με τον παραδοσιακό τρόπο, καθώς στο μοναστήρι υπάρχει η πρωινή και βραδινή τράπεζα.

Στα μοναστήρια, τις σκήτες και τα ασκηταριά υπάρχουν δύο γεύματα την ημέρα, απλά και με κανονικά διαλείμματα. Γεύματα που διαρκούν περίπου 20 λεπτά, χωρίς θορύβους και συζητήσεις. Η νηστεία της Σαρακοστής, μάλιστα, όπως την τηρούν οι μοναχοί, θεωρείται «ασπίδα» για τα καρδιαγγειακά νοσήματα, για εγκεφαλικά επεισόδια και καρκίνους, σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς. Η παραδοσιακή δίαιτα της Σαρακοστής, χάρη στα άφθονα λαχανικά και φρούτα, είναι πλούσια σε βιταμίνες (A, C, E), φυλλικό οξύ, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες. Αντίθετα, είναι «φτωχή» σε κορεσμένα ζωικά λίπη.

Τα όσπρια, με τη σειρά τους, αποτελούν το «κρέας» της νηστείας. Παρέχουν σύνθετους υδατάνθρακες, αλλά και φυτικές πρωτεΐνες, με μηδαμινό λίπος. Αν συνδυαστούν σωστά, με δημητριακά (ρύζι, καλαμπόκι, ψωμί), δίνουν πρωτεΐνες, ισάξιες του κρέατος. Το ψωμί βρίσκεται στη βάση της μοναστηριακής διατροφικής πυραμίδας και εκτός από σύνθετους υδατάνθρακες (βασική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό μας), περιέχει φυτικές ίνες και βιταμίνες Β και Ε.

Πράγματι οι μοναχοί του Αγίου Όρους τρώνε κατά κόρον λαχανικά λόγω νηστείας. Επίσης καταναλώνουν και λαχανικά εκτός εποχής τα οποία συντηρούν στο ψυγείο. Στα περισσότερα μοναστήρια το ψωμί είναι από σιταρένιο αλεύρι ολικής άλεσης.

Οι σύγχρονοι μοναχοί, όπως και οι παλαιότεροι, τρώνε όλα τα όσπρια εκτός από ξερά κουκιά. Σε όλα τα μοναστήρια τρώνε ψάρια, συνήθως κατά το Σαββατοκύριακο και τις γιορτές, ενώ σπάνια καταναλώνουν παστό βακαλάο.

Τα περισσότερα ψάρια και χταπόδια που τρώνε σήμερα οι μοναχοί, είναι κατεψυγμένα. Πίνουν επίσης ελάχιστο ρακί και κρασί και καταναλώνουν αρκετά γαλακτοκομικά και αυτά μόνο τις ημέρες που έχει κατάλυση. Επίσης καταναλώνουν φρέσκα φρούτα τα οποία καλλιεργούν οι ίδιοι αλλά και φρούτα συντηρημένα στο ψυγείο.

Η διατροφή τους περιλαμβάνει ακόμη νηστίσιμα γλυκά, σε περίοδο νηστείας και αρτύσιμα, δηλαδή με γάλα, βούτυρο και αυγά, τις ημέρες των εορτών.

Σήμερα οι μοναχοί στο Άγιον Όρος, τρώνε περισσότερα γλυκά από τους παλαιότερους. Τα γλυκά είναι κυρίως από ζάχαρη και πολύ λίγα από μέλι. Γλυκά με πετιμέζι σήμερα δεν υπάρχουν. Αντιθέτως, υπάρχει ο νηστίσιμος χαλβάς που παρασκευάζεται από σουσάμι και ζάχαρη.

 

Τα οφέλη της μοναστηριακής διατροφής

Ø  Μειώνει τα επίπεδα χοληστερίνης και τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Ø  Βοηθά στην καλύτερη ρύθμιση του σακχάρου και της αρτηριακής πίεσης.

Ø  Προστατεύει από την οστεοπόρωση και διάφορους τύπους καρκίνου.

Ø  Διαθέτει αντιγηραντικές ιδιότητες.

Ø  Ευνοεί την καλύτερη λειτουργία του εντέρου.

 

Η διατροφή του Αγίου Όρους εγγυάται:

Ø  Μακροζωία

Οι περισσότεροι μοναχοί αφήνουν τα εγκόσμια μετά τα 85-90. Οι θάνατοι από τα 70 έως τα 85 είναι λίγοι. Υπάρχουν όμως και αρκετοί μοναχοί που πεθαίνουν μετά τα 95 και αρκετές περιπτώσεις μοναχών οι οποίοι ζουν περισσότερο και από 100 χρόνια.

Ø  Καλή φυσική κατάσταση

Ø  Ισορροπημένη ψυχοσωματική κατάσταση, ευεξία.

Ø  Ελαχιστοποίηση των ποσοστών θανάτου από καρκίνο στομάχου και πνευμόνων επειδή οι μοναχοί δεν καπνίζουν.

Ø  Ανύπαρκτη σχεδόν η περίπτωση του καρκίνου παχέος εντέρου. Τα τελευταία 25 χρόνια, μόνο ένας μοναχός πέθανε από καρκίνο του παχέος εντέρου.

Ø  Είναι σπάνια η περίπτωση του καρκίνου του προστάτη.

Ø  Χαμηλό ποσοστό καρδιολογικών περιστατικών, καθώς επίσης και όλων των παθήσεων που έχουν άμεση σχέση με την καρδιά, δηλαδή πίεση, αρτηριοσκλήρυνση, χοληστερίνη, τριγλυκερίδια κλπ.

 

Το συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι της διατροφής των κοσμικών

Είναι πλέον επιστημονικά αποδεκτό πως η ζωή των μοναχών και ο τρόπος διατροφής τους αποτρέπουν πολλές και σοβαρές ασθένειες που εμφανίζονται καθημερινά στον γενικό πληθυσμό. Η ισορροπημένη διατροφή, σε συνδυασμό με την πνευματική άσκηση, προσφέρει πραγματικά και χειροπιαστά αποτελέσματα στους γιατρούς, οι οποίοι όλο και πιο συχνά αναφέρονται στις ευεργετικές επιδράσεις της ασκητικής ζωής.

Στην εποχή που οι καρδιαγγειακές παθήσεις ταλαιπωρούν ανθρώπους κάθε ηλικίας, η λιτή ζωή των μοναχών μοιάζει να είναι η απάντηση στον σημερινό βουλιμικό και καταναλωτικό τρόπο ζωής που έχει επιβληθεί στις δυτικές κοινωνίες. Η έλλειψη καθημερινής άσκησης, σε συνδυασμό με την κατανάλωση τροφών που περιέχουν σημαντικές ποσότητες χημικών συντηρητικών, αποτελεί απειλή για τη ζωή. Σε όλα αυτά οι λέξεις «ισορροπία» και «μέτρο» που οι μοναχοί τηρούν στην καθημερινότητά τους είναι η απάντηση στο πώς οποιοσδήποτε μπορεί να βελτιώσει την ψυχική και σωματική υγεία του.

 

Παράδειγμα μίμησης

Οι ιατρικές εξετάσεις των μοναχών είναι εξαιρετικές. Είναι πολύ πιο υγιείς από εμάς, γιατί έχουν μέτρο, εγκράτεια, ισορροπία. Χαρακτηρίζεται από την εγκράτεια. Είναι ένα πρότυπο διατροφής, γιατί είναι λιτή. Αποφεύγουν τα ζωικά λίπη, χωρίς να στερούνται το λεύκωμα, και η καθημερινότητά τους βασίζεται σε ένα πρόγραμμα που τους δίνει ενέργεια και πολύ καλή ποιότητα ζωής.

Η νηστεία που τηρούν βοηθάει στην καλύτερη και πιο εύρυθμη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος αλλά και όλου του οργανισμού. Η αποφυγή μεγάλων ποσοτήτων φαγητού αλλά και η πολύ υψηλής αξίας ποιότητα διατροφής, σε συνάρτηση με τη χαμηλή θερμιδική αξία της, δημιουργούν ευεξία, διατηρούν τον οργανισμό σε υψηλό επίπεδο ενέργειας και τα νοσήματα τα οποία εμφανίζονται στους μοναχούς είναι πιο σπάνια από ό,τι σε εμάς τους κοσμικούς.

Βέβαια, και οι μοναχοί είναι άνθρωποι, αλλά προσπαθούν με τη λιτή ζωή τους να ξεπερνούν ανθρώπινα πάθη, όπως η λαιμαργία, η βουλιμία και η έλλειψη εγκράτειας, γεγονός που τους οδηγεί σε μακροημέρευση και ευζωία.

 

Καλό λάδι, λίγο αλάτι, καθόλου χημικά

Η διατροφή των μοναχών χαρακτηρίζεται από καλής ποιότητας ελαιόλαδο, λίγο αλάτι, καθόλου χημικά σύνθετα και πρόσθετες ουσίες, καθώς τα προϊόντα που χρησιμοποιούν είναι αποκλειστικά βιολογικά. Αποφεύγονται έτσι οι τοξικές επιδράσεις από τη διατροφή, που ξέρουμε πλέον πόσο κακό μπορεί να επιφέρουν στην υγεία μας. Περιορίζονται στο ελάχιστο οι επίκτητες ασθένειες, εκείνες δηλαδή που οφείλονται στον κακό τρόπο ζωής.

Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι, ενώ δεν έχουν τις δικές μας ανέσεις στην καθημερινότητα, οι οργανισμοί, τουλάχιστον από την εξέταση του καρδιαγγειακού συστήματος, είναι πολύ περισσότερο υγιείς και πολύ περισσότερο ψυχικά και σωματικά ενεργοί και δραστηριοποιημένοι σε σχέση με των κοσμικών, που μπορεί να έχουν την ποσότητα αγαθών, αλλά πολλές φορές στερούνται την πνευματική αλλά και τη συναισθηματική ισορροπία που έχουν οι Αγιορείτες πατέρες.

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το μέτρο, η ισορροπία και η εγκράτεια στον τρόπο διαβίωσης, στην ποιότητα ζωής, στην καθημερινότητα, στη λήψη τροφής παίζουν σπουδαιότατο ρόλο. Η ασκητική ζωή, οι χειρωνακτικές εργασίες δημιουργούν στον άνθρωπο μια διαρκή και μόνιμη ευεξία και αναζωογόνηση του ψυχικού και σωματικού οργανισμού.

 

Χρειάζεται θέληση

Η μοναστηριακή διατροφή είναι εύκολο να εισέλθει στην καθημερινότητά μας αρκεί να υπάρχει θέληση. Πρέπει να ενημερωθούμε για το τι είναι αυτή η περίφημη μοναστική και αγιορείτικη ζωή. Μπορούμε στην καθημερινότητά μας να τηρούμε με κάποιον τρόπο τη νηστεία που τηρούν και εφαρμόζουν οι Αγιορείτες πατέρες.

Δηλαδή Τετάρτη και Παρασκευή να αποφεύγουμε ζωικά λίπη, να τρώμε κυρίως όσπρια, λαχανικά, φρούτα, τις υπόλοιπες ημέρες να τηρούμε την υψίστης σπουδαιότητας συμβουλή για μικρά συχνά γεύματα, να αποφεύγουμε την τροφή πριν από τον ύπνο και να προσπαθούμε να κάνουμε μια κάποια άσκηση και φυσική δραστηριότητα, μακριά από την καθιστική ζωή.

Ο άνθρωπος χρειάζεται όλες τις ουσίες, όλες τις βιταμίνες και να τρώει από όλα με μέτρο. Αυτή την ισορροπία έχουν βρει οι μοναχοί και γι’ αυτό πολλά από τα προβλήματα που ταλαιπωρούν τον γενικό πληθυσμό σχεδόν δεν τους αγγίζουν.