Σωματικά με διατροφή και πνευματικά με προσευχή και αλλαγή στάσης ζωής. 

Το Καλοκαίρι φεύγει σιγά σιγά δίνοντας τη θέση του στο Φθινόπωρο και τον Χειμώνα που πρέπει να μας βρει προετοιμασμένους σωματικά, ψυχικά και κυρίως πνευματικά. Οι μάχες είναι πολλές, τόσο στο σώμα όσο και στο πνεύμα και οι υποσχέσεις που δίνουμε στον εαυτό μας το Καλοκαίρι διαψεύδονται πολύ γρήγορα όταν η καθημερινότητα έρχεται να καταβροχθίσει όλη μας την ενέργεια. Οι επιστήμονες δίνουν μεγάλη βαρύτητα στη διατροφή, την άσκηση και τη αυτοσυγκράτηση ωστόσο το Πνεύμα είναι αυτό που πρέπει να χαλιναγωγηθεί πρώτα για να δαμάσει το απείθαρχο σώμα που ρέπει προς την αυτοκαταστροφή του. Ένα δυνατό πνεύμα είναι υπεύθυνο για τις δυνάμεις του δικού του σωματικού στρατού, ως εκ τούτου μόνο η πνευματική ανασυγκρότηση  μπορεί να φέρει την αναγέννηση, η οποία θα πρέπει να διέπει την καθημερινότητά μας. Σήμερα όλοι εμείς γνωρίζουμε ότι το πνεύμα βάσει του Λόγου του Θεού είναι το ζωοποιόν, αυτό δηλαδή που δύναται να ζωοποιήσει το σώμα μας το οποίο είναι ναός του εν ημίν Αγίου Πνεύματος, ο φθείρων τον ναό του Θεού τούτον θέλει φθείρει ο Θεός (Κορινθίους Α΄ 3:17, 6:19).

Η σωματική ανάταξη

Πρώτιστη μέριμνα του Χριστιανού είναι η φύλαξη του σώματός του, του ναού της ψυχής του. Δεν χρειάζονται επιστημονικές γνώσεις σε βάθος για να κατανοήσει κανείς ότι η καθιστική ζωή, το υπερβολικό φαγητό, το ποτό και η διαρκής αναζήτηση της απόλαυσης φθείρουν αυτόν τον ναό και σκληραίνουν την ψυχή σε μια λογική διαρκούς ικανοποίησης των σωματικών αναγκών και Ηδονής και μόνον. Μόνο ένα ισχυρό πνεύμα μπορεί αν επιβληθεί στο σώμα για μια διατροφή μετρημένη, όχι πολύ κρέας, καλό λάδι, ελάχιστο καλής ποιότητα βιολογικό κρασί και άριστο μέλι από μελισσουργούς του Αγίου Όρους. Περισσότερα λαδερά ή και αλάδωτα φαγητά, νηστεία, άσκηση, περπάτημα και εκδρομές τις Κυριακές σε μονές κοντά στον τόπο διαμονής. Για ηρεμία και χαλάρωση μακριά από τους ήχους της πόλης.


Το πνευματικό αλφαβητάριο

Το "Πνευματικό Αλφάβητο" είναι ένα μικρό αλλά θαυματουργό έργο του Αγίου Δημητρίου, μέσα από το οποίο χαράζει βασικές κατευθυντήριες γραμμές της ορθοδόξου πνευματικής ζωής, που φέρουν έντονη τη σφραγίδα της σκέψεως δύο μεγάλων ασκητικών Πατέρων και συγγραφέων, του οσίου Ιωάννου της Κλίμακας και του αββά Δωροθέου (6ος αι.).

Α - Πόλεμος λογισμών (είναι σημαντικό να τιθασεύουμε τους λογισμούς μας κυρίως τους αρνητικούς)

Β - Θείος φωτισμός (να αφήσουμε το θείο φως του Θεού να κατακλύσει την ύπαρξή μας)

Γ - Συνείδησις και διάκρισις (να έχουμε πλήρη συνείδηση των πράξεών μας και να διακρίνουμε το καλό από το κακό)

Δ - Νηστεία και εγκράτεια (να νηστεύουμε τις υποδειγμένες ημέρες της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας και να είμαστε εγκρατείς)

Ε - Θείες και γήινες παρηγοριές (να παρηγορούμαστε από τον Θείο Λόγο και από τους ιερείς στους οποίους εξομολογούμαστε)

Ζ - Καύχησις και αυτοέπαινος (Η υπερηφάνεια προηγείται της πτώσεως)

Η - Η ανθρώπινη δόξα (να δίνουμε όλη τη δόξα στο Θεό)

Θ – Υπερηφάνεια (Να έχουμε υπερηφάνεια μόνο για την πνευματική μας ανάταση)

Ι – Ταπείνωσις (να αυτοταπεινωνόμαστε στους αδελφούς μας)

Κ - Ανθρώπινη μηδαμινότητα και αδυναμία (να αντιλαμβανόμαστε ότι χωρίς τον Θεό δεν είμαστε τίποτα)

Λ – Κατάκρισις (μην κρίνεις ίνα μην κριθείς)

Μ - Γέλιο και αργολογία (να μην περιφερόμαστε κοροϊδεύοντας ή κρίνοντας τους άλλους)

Ν – Μετάνοια (μετάνοια σημαίνει μεταστροφή του νου, αλλαγή τρόπου σκέψης, όχι ένα απλό συγγνώμη προς τον Θεό ή τους αδελφούς μας)

Ξ - Μνήμη θανάτου και αδιαφορία για τα φθαρτά (είμαστε χώμα και στο χώμα θα οδεύσουμε)

Ο - Ανάπαυσις της ψυχής κοντά στον Κύριο (μόνο ο Κύριος σώζει)

Π - Φιλαργυρία και ελπίδα στον Θεό (ή τον Θεό ή τον Μαμωνά)

Ρ - Ζήλεια και φθόνος (θανάσιμα αμαρτήματα)

Σ - Οργή και μνησικακία (κατατρώγουν στην ψυχή μας, σοβαρότατες πηγές ασθενειών)

Τ – Θλίψεις (όποιον αγαπά ο Θεός Παιδεύει)

Υ – Υπομονή (με την υπομονή σας θα κερδίσετε τη ζωή σας)

Φ - Οκνηρία στα πνευματικά έργα (ζωηρό πνεύμα)

Χ - Μυστική ένωσις με τον Κύριο (Να μην έχετε άλλον Θεό πλην αυτού)

Ψ – Προσευχή (μπροστά από Άγιες Εικόνες)

Ω - Αγάπη προς τον Κύριο (κάθε ημέρα και περισσότερη)