Βαθιά Πίστη και λιτή διατροφή. Αυτό είναι το μυστικό της μακροζωίας και καλής Υγείας των μοναχών του Αγίου Όρους αλλά και των υπολοίπων μοναστηριών της χώρας που φιλοξενούν τους λιτοδίαιτους γέροντες που εφαρμόζουν με ευλάβεια και αγόγγυστα το μοναστηριακό διατροφολόγιο.

 

Είναι η μοναστηριακή διατροφή μια παραλλαγή της μεσογειακής δίαιτας;

Οπωσδήποτε τα δύο διατροφικά μοντέλα βασίζονται στη λιτή και απλή διατροφή. Ωστόσο η μοναστηριακή διατροφή είναι πολλά περισσότερα από τη μεσογειακή δίαιτα, εφαρμόζεται δια βίου και σίγουρα έχει τα δικά της μυστικά: Το σημαντικότερο είναι ότι η κουζίνα των μοναχών έλκει τη μοναδικότητα και υγιεινή της βάση από τον παραδοσιακό τρόπο μαγειρέματος αλλά κυρίως από το γεγονός ότι οι μοναχοί έχουν απαλλάξει από το καθημερινό τους διατροφολόγιο όλα τα ενδιάμεσα γεύματα πλην του πρωινού και βραδινού.

Δύο γεύματα λοιπόν την ημέρα, απλά, απέριττα, αλλά νόστιμα και θρεπτικά, διάρκειας περίπου 20 λεπτών, χωρίς διάσπαση προσοχής με κουβέντες και θορύβους, με αφοσίωση στο φαγητό, αποτελούν ένα ακόμη μυστικό της μοναστηριακής διατροφής.

 

Τι τρώνε οι μοναχοί του Αγίου Όρους;

Οι μοναχοί του Αγίου Όρους τρώνε κατά κύριο λόγο λαχανικά, εποχικά ή κατεψυγμένα, λόγω νηστείας. Το ψωμί πρωταγωνιστεί και αυτό στο καθημερινό διατροφολόγιο και παρασκευάζεται από σταρένιο αλεύρι ολικής άλεσης. Το εβδομαδιαίο μενού των μοναχών συμπληρώνεται με όσπρια, δηλαδή φακές, φασόλια, ρεβίθια, εκτός από ξερά κουκιά. Το ψάρι (φρέσκο και κατεψυγμένο) έχει την τιμητική του Σαββατοκύριακα και γιορτές ενώ σπάνια καταναλώνεται και παστός βακαλάος. Τα γαλακτοκομικά εντάσσονται στη διατροφή των μοναχών μόνο τις ημέρες που έχει κατάλυση. Επίσης οι μοναχοί καταναλώνουν φρέσκα φρούτα τα οποία μπορεί να καλλιεργούν και οι ίδιοι - αλλά και φρούτα συντηρημένα στο ψυγείο.

 

Τα γλυκά εντάσσονται στο διατροφολόγιο των μοναχών;

Η διατροφή των μοναχών του Αγίου Όρους περιλαμβάνει νηστίσιμα γλυκά, σε περίοδο νηστείας και αρτύσιμα, δηλαδή με γάλα, βούτυρο και αυγά, τις ημέρες των εορτών. Τα γλυκά παρασκευάζονται κατά κύριο λόγο από ζάχαρη και λιγότερο με  μέλι ενώ γλυκά με πετιμέζι δεν υπάρχουν. Ο νηστίσιμος χαλβάς που παρασκευάζεται από σουσάμι και ζάχαρη αποτελεί ένα συνηθισμένο γλυκό που καταναλώνεται στο Άγιο Όρος.

 

Ποια είναι τα οφέλη της μοναστηριακής διατροφής;

- Μειώνει τα επίπεδα χοληστερίνης και των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

- Ρυθμίζει το σάκχαρο αίματος και την αρτηριακή πίεση.

- Προστατεύει από την οστεοπόρωση και διάφορους τύπους καρκίνου.

- Ευνοεί την καλύτερη λειτουργία του εντέρου.

- Εξασφαλίζει τη μακροζωία.

- Καλή φυσική κατάσταση

- Ισορροπημένη ψυχοσωματική κατάσταση, ευεξία

- Ελαχιστοποίηση των ποσοστών θανάτου από καρκίνο στομάχου, προστάτη, εντέρου και πνευμόνων επειδή οι μοναχοί δεν καπνίζουν.

- Χαμηλό ποσοστό καρδιολογικών περιστατικών, καθώς επίσης και όλων των παθήσεων που έχουν άμεση σχέση με την καρδιά, δηλαδή πίεση, αρτηριοσκλήρυνση, χοληστερίνη, τριγλυκερίδια κλπ.

- Διαθέτει αντιγηραντικές ιδιότητες.

 

Γιατί το πρωινό ταυτίζεται με το μεσημεριανό φαγητό;

Οι μοναχοί τρώνε πρωινές ώρες το κυρίως γεύμα τους (γύρω στις 9 π.μ.) και το ονομάζουν μεσημεριανό. Αντίστοιχα το βραδινό σερβίρεται το απόγευμα. Ο λόγος είναι οι διαφορετικές ώρες που ξυπνούν ή κοιμούνται. Η σημασία της «βυζαντινής ώρας» για την υγεία των μοναχών είναι λοιπόν πολύ μεγάλη. Με το που δύει ο ήλιος αυτομάτως τελειώνει η ημέρα και η συγκεκριμένη στιγμή συμπίπτει για τους μοναχούς με τις 12 τα μεσάνυχτα για τους κοσμικούς.

 

Τι συμπληρώνει αυτές τις διατροφικές συνήθειες;

Πέραν της ισορροπημένης και προσεγμένης διατροφής, πολλά άλλα συγκλίνουν στην εξασφάλιση της μακροζωίας και καλής Υγείας. Η μικρή και περιορισμένη ποσότητα, η υψηλή ποιότητα των πρώτων υλών, η αποχή από το τσιγάρο, η άσκηση, η ξεκούραση, ο φυσικός τρόπος ζωής, ακόμη και η κοινή εστίαση αποτελούν το ιδανικό συμπλήρωμα για μια υγιεινή και καλή ζωή.

 

Μπορούν να πιούν οι μοναχοί;

Οι μοναχοί δεν έχουν ανάγκη το αλκοόλ, μόνο λίγη ρακή μπορεί να χωρέσει στη διατροφή τους. Και αυτό σπάνια. 

 

Πηγή φωτογραφίας : https://asceticexperience.com